Blender
Blender chociaż darmowy, w wielu dziedzinach jest porównywalny z płatnymi aplikacjami, takimi jak 3ds Max czy Cinema 4D. Jego cechą charakterystyczną jest interfejs podzielony na oddzielne okna, w których dokonuje się modelowania tradycyjną metodą, rzeźbienia lub rozstawiania obiektów po scenie. Wiele osób narzeka na niego na początku, ale później okazuje się, że jest to trafne rozwiązanie. Chociaż program jest bezpłatny, posiada rozbudowane narzędzia, dzięki którym jest pełnoprawną aplikacją do tworzenia scen 3D. Umożliwia on:
- modelowanie tradycyjną metodą, tzw. box modeling
- modelowanie za pomocą rzeźbienia (sculpting)
- animowanie ruchu
- animowanie postaci za pomocą kości
- animowanie za pomocą ciał sztywnych
- użycie systemu cząsteczek
- symulację ognia i dymu
- symulację cieczy
- symulację ciał miękkich
- symulację ubrań
- wyrenderowanie realistycznej statycznej sceny
- wyrenderowanie filmu
- tworzenie gier
Blender posiada wspaniały silnik przeznaczony do renderowania obrazu, który nazywa się Cycles. Cechy, które sprawiają, że może być użyty w profesjonalnych zastosowaniach. to obsługa węzłów do tworzenia realistycznych materiałów na powierzchni obiektów; obsługa węzłów do postprocessingu, dzięki czemu można wydobyć jeszcze więcej głębi z wyrenderowanego obrazu; silnik ten uwzględnia to, że światło padające na obiekt to nie tylko to bezpośrednie z lampy czy słońca, ale również to odbite od innych obiektów; Cycles potrafi wykorzystywać nie tylko procesor, ale również karty graficzne zgodne z CUDA, dzięki czemu obliczenia potrafią się skrócić nawet kilkukrotnie.
A co najważniejsze, nowicjusz też potrafi osiągnąć ciekawe efekty, bez zagłębiania się w ten program.